· 

Storytelling i agila team

Storytelling handlar om den uråldriga traditionen att berätta historier muntligt eller skriftligt. Och det är ett kraftfullt verktyg när vi jobbar med agil produktutveckling. Storytelling kan hjälpa oss på många sätt, både i vårt discovery-arbete och för att bygga förtroende och tillit i teamen. 

Jag hade förmånen att få delta på en nätverksträff med Kravnätet där jag fick inspirera till mer storytelling i våra agila team. Det blev en fantastiskt kväll med hög energi där alla deltagarna aktivt övade och berättade sina stories för varandra. 

 

Jag har försökt att kort summera de ämnen vi pratade och övade kring, med förhoppningen att fler ska vilja bli riktigt duktiga storytellers. Det är en kompetens som verkar lätt men som kräver övning för att man ska bli trygg i berättandet. 

 

Varför Storytelling?

Med hjälp av Storytelling skapar vi sammanhang, engagemang och empati. Genom berättelser knyter vi an till människor och händelser. Vi vill veta mer. Vi blir engagerade och nyfikna. Den enkla förklaringen är att det handlar om hjärnans kemi och de hormoner som frigörs när vi hör en spännande historia. Lyssna gärna på David JP Phillips när han berättar om The Magical Science of Storytelling

 

Storytelling för att förstå användarnas behov 

Vi behöver ge kontext till våra user stories genom att berätta verkliga berättelser om våra användare. Samla citat och berättelser från användarintervjuer och dela till teamet. Spela in videofilmer när användarna berättar om sin vardag. Åk på studiebesök till användarna och hör berättelserna själva. Gör en Gemba Walk där ni följer värdeflödet via alla användare och intressenter som hjälps åt att skapa värde. Skapa kundresor, personas, user story maps tillsammans i teamen där ni lär känna era användare. 

Storytelling för att förmedla feedback från användare

Med hjälp av data kan vi få feedback på våra produkter, men data behöver kombineras med storytelling. Vad är det som gör att vissa användare inte fullföljer köpet? Gör fel? Återkommer ofta? Här kan vi lära oss massor genom att ge oss ut till användarna och samla berättelser för att sen förmedla till teamen. 

 

Vi brukar ha feedback från användare som en återkommande punkt på våra demos. Hur gick det egentligen med det vi levererade för ett par sprintar sen? Vad tyckte användarna? Vilka berättelser har vi fått höra?

 

Storytelling för att bygga förtroende och tillit i teamet

Att dela våra egna berättelser om vilka vi är, vad vi gjort, vad vi känt och vad vi upplevt är ett kraftfullt sätt att lära känna varandra och bygga ett starkt team. Det hjälper oss att skapa psykologisk trygghet, en av de viktigaste faktorerna för ett produktivt och välmående team. 

 

En retrospektiv är ett fantastiskt tillfälle för storytelling. Det är ju en stund där vi ska reflektera över vad som hänt och utifrån de berättelserna se vad vi vill förändra framåt. Våga på djupet här och berätta historier för varandra. Vad var det egentligen som hände? Hur kändes det?

 

Att dela med sig av berättelser kring våra liv, vår bakgrund och våra drivkrafter gör att vi lär känna varandra bättre och ökar empatin för varandra. Här finns det mängder av bra övningar som man kan använda som hjälp. Till exempel Personal Maps, Moving Motivators och 360 Stories

 

Vill du utveckla din förmåga till storytelling? Svaret är enkelt, det är bara att öva! Prova att berätta stories och uppmuntra andra att dela sina berättelser. Sen finns det förstås mycket inspiration att lära sig från. Det finns mängder av roliga och fascinerande föredrag om storytelling på ted.com. Jag har också läst några böcker som jag lärt mig en hel del av, till exempel Wired for Story, Lisa Cron och Agile UX Storytelling, Rebecca Baker

 

 

Min lyckade kväll på Kravnätet gav verkligen mersmak så om du vill att jag kommer och inspirerar om storytelling hos er så hör av dig

Write a comment

Comments: 0