· 

Om värdskap

Värdskap
Jag hade ett intressant samtal häromdagen om begreppet Värdskap. Att få människor att känna sig sedda och välkomna i en ny situation.
När jag googlar lite hittar jag diverse definitioner, och jag fastnar för den här från Värdskapet:
Värdskap är konsten att få människor att känna sig välkomna. Att se de vi möter som våra gäster, oavsett om de är kunder, klienter, patienter, studenter.... eller kollegor. Ett gott värdskap rymmer begrepp som service, bemötande, kvalitet, vänskap och gästfrihet. Utgångspunkten är ett välkomnande och öppet förhållningssätt till människor och situationer vi möter.
Begreppet används mycket inom olika serviceyrken, att man ska få kunderna att känna sig som gäster. Men visst är det lika relevant i andra situationer. Att jag som teamledare ska se mig som en värd när det kommer en ny teammedlem ombord. Eller att jag som workshopfacilitator ska se mina workshopdeltagare som gäster och se till att de känner sig välkomna till mötet. Att jag som medarbetare har ett ansvar för att mina kollegor känner sig välkomna när de dyker upp på jobbet på morgonen. 

 

Jag tänker på historier som jag varit med om eller som jag snappat upp som belyser det här med värdskap så tydligt.

 

Ett exempel på bristande värdskap var när jag började på ett nytt jobb en gång. Jag hade arbetat där innan som konsult, så det var inte en helt ny miljö för mig. Den chef som hade anställt mig hade bytt position så jag hade fått en ny chef som jag inte hade träffat eller pratat med. På morgonen dök jag upp till min arbetsplats och började dagen. Jag tänkte att jag väntar och ser vad som  händer. Runt lunchtid undrade jag om någon hade noterat att jag nu inte längre var konsult utan hade börjat min första dag som anställd. Jag ringde min nya chef som lät både överraskad och kanske lite förlägen. Inte den bästa starten...
En annan story hände för någon vecka sen när jag och en kollega skulle gästföreläsa hos en partner. Vi blev mottagna på plats, men sen blev vi lämnade ensamma. Vi fick själva hälsa välkomna och sen själva avsluta föreläsningen. Utan något tack från företaget. Till råga på allt fick vi sen leta på någon som kunde släppa ut oss då dörrarna var låsta. Även om föreläsningen gick bra och blev uppskattad så kände vi oss inte väl mottagna.

 

Välkomna
Värdskap behöver inte vara så komplicerat. En kollega berättade om ett studiebesök han gjorde till en annan del av organisationen som vi jobbade på. Vid entrén fanns en stor whiteboard där det stod "Välkomna Pelle och Nisse". Ett enkelt exempel på gott värdskap där gästerna kände sig väl mottagna. 
Ett annat exempel kommer från en annan kollega som var på besök hos ett konsultbolag, kanske med förhoppningen om ett samarbete. Innanför dörren sitter en bild på samtliga i bolaget - en fin bild men utan plats för några fler. Tänk om bilden inte haft någon ram utan haft plats för fler? Eller kanske en tom bild med en siluett för att visa att här hoppas vi att din bild ska hamna en dag? Enkla knep som handlar om gästfrihet och bemötande.

Jag ska prova att praktisera ännu bättre värdskap i mina möten med människor. Vad kan jag göra för att mina kollegor ska känna sig välkomna till jobbet? Hur kan jag se till att vi får ännu bättre start på våra möten? Hur tar vi emot nya kollegor?

Write a comment

Comments: 0